Gluon Art and research

The Landscape
of Finance

Een project van Anna Ridler
2022

Projecten
 

Anna Ridler is een kunstenaar en onderzoeker die werkt met kennissystemen en hoe technologieën worden gecreëerd om de wereld beter te begrijpen. Ze is vooral geïnteresseerd in ideeën rond meting en kwantificering en hoe dit in verband staat met de natuurlijke wereld. Ze werkt vaak met verzamelingen van informatie of data, in het bijzonder datasets, en onderzoekt hoe die tot stand komen om nieuwe en bijzondere narratieven te creëren. Dit project onderzoekt de connectie tussen kapitalisme, globalisatie en de natuur, geïnitieerd door de uitdaging ‘watercapitalisme’ als mogelijke oplossing voor een beter beheer en een begrip van de werkelijke waarde van water. Wat zou er gebeuren als we mensen zouden toelaten om rechten op water te kopen en verkopen? Er is een radicale mentaliteitsverandering nodig. Niet alleen de utilitaire waarde van water, gebaseerd op een kosten-batenanalyse, moet in aanmerking worden genomen, maar ook de humanistische, morele, emotionele, esthetische en ethische waarde van water.

Anna Ridler is geïnteresseerd in water en watersystemen als een belangrijke drijvende kracht achter verschillende industrieën, en hoe die interageren met de globale economie en de aandelenmarkt. In haar residentie ontwikkelde ze omvangrijke datasets (meteorologische data, astronomische data, water data,…) en onderzocht ze hoe water in Vlaanderen door de geschiedenis heen werd beheerd, teruggaand tot de middeleeuwen, en hoe het vermogen om water via kanalen te sturen leidde tot een toename van rijkdom. Dit materialiseerde in twee installaties die een eerste iteratie vormen van een breder project dat de relatie onderzoekt tussen de toenemende monetarisering van de natuur in de financiële wereld, de oorsprong van handel in Vlaanderen en de toename van extreme weersomstandigheden als gevolg van de klimaatverandering.  

Pieces of the North Sea Port verkent het goederenverkeer en het gebruik van de waterwegen in de regio doorheen de geschiedenis, gefocust op de North Sea Port. Als oefening begon ze met het in kaart brengen van het 31-kilometer lange Gent-Terneuzen kanaal waarbij Street View in Google Maps werd gebruikt om de verschillende vormen van watergebruik te visualiseren. Het werd al snel duidelijk dat Street View ons zicht op de waterwegen ontneemt en veel gaten openlaat. Anna Ridler keerde het proces van digitale representatie om tot een artistieke, analoge weergave met behulp van technologie. Een omvangrijke fotografische dataset documenteert de linker- en rechteroever van het kanaal op een specifieke dag in augustus 2022. Ze bracht de waterweg in kaart, integreerde op subtiele wijze het verstrijken van tijd, en visualiseerde de verschillende toepassingen: van water dat wordt gebruikt voor vervoer/scheepvaart tot water dat wordt gebruikt door de omgeving, zoals natuur, woningen en voornamelijk industrie. Het werk registreert dus de verschillende manieren waarop kapitalisme zichzelf in het landschap graveert en legt ondertussen het verborgen verleden van het gebied bloot. 

Deze dataset vormt ook de basis van The Landscape of Finance, een videografisch werk dat een alternatieve vertaling van de aandelenmarkt weergeeft. Fragmenten van de fotografische dataset worden eerst in verticale stroken geknipt en vervolgens toegewezen aan verschillende subjectieve categorieën die gekoppeld zijn aan verschillende vormen van watergebruik, aangestuurd door de intriges van de aandelenmarkt, waardoor verschillende potientiële landschappen ontstaan, afhankelijk van welke soorten aandelen het goed doen. Financieële beslissingen van mensen overal ter wereld, die geen connectie hebben met het landscap, vloeien terug naar het het lokale lanschap.

Dit project werd uitgevoerd in opdracht van GLUON en LUCA School of Arts in het kader van STARTS4Water. De residentie had tot doel de waarde van water in vraag te stellen met behulp van digitale technologieën, om nieuwe duurzame en inclusieve economische toepassingen van water in de regio Vlaanderen in België te faciliteren.

Anna Ridler, Pieces of the North Sea Port, 2022. C-type digital prints. Courtesy of the Artist, GLUON and Nagel Draxler.

Deze residentie wordt georganiseerd door GLUON en LUCA School of Arts, in samenwerking met Farys, De Watergroep, Antea Group, North Sea Port, Smappee, Snowball, Timelab, Vlakwa en VITO. Dit project wordt gefinancierd door S+T+ARTS (Science, Technology & the Arts), een initiatief van de Europese Commissie, dat werd gelanceerd in het kader van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020. Het heeft als doel samenwerkingsverbanden tussen kunstenaars, wetenschappers, ingenieurs en onderzoekers te ondersteunen om meer creatieve, inclusieve en duurzame technologieën te ontwikkelen.