Gluon Art and research

Quantasonic

Voldemārs Johansons
Studiotopia ArtScience residentie programma

2019 — heden

Projecten
 

Quantasonic is een experimentele installatie die een dynamisch audiovisueel landschap creëert, waarin de toeschouwer een immersieve dataturbulentie ervaart. In dit landschap worden abstracte datastructuren waargenomen als geluids— en ruimtedeeltjes. Het Quantasonic idee is ontstaan uit de Europese avant—garde en elektronische muziek en combineert noties van kwantumfysica en muziekcompositie. Het idee om muziek te benaderen vanuit de kwantumfysica werd geïntroduceerd door componist Iannis Xenakis, die de basis legde voor de granulaire benadering van geluidsproductie. In 1959 probeerde Xenakis de eerste granulaire geluiden te creëren door middel van analoge toongenerators en tape splitsen. Dit is te horen in de compositie Analogique A-B for string orchestra and tape (1959). Het begrip werd later ontwikkeld tot een muziekproductiemethode die functioneert op een microsoundtime—schaal en die in de moderne computermuziek beter bekend staat als de granulaire synthese. Als strategie om data te observeren, inspireert het Quantasonic project zich op het idee dat alle materie, waaronder geluid en licht, kan worden waargenomen als deeltjes op verschillende schaal. Dit kan ook worden gezien als een reflectie op reeds lang bestaande ideeën over de aard van geluid. De kwantumfysica veronderstelt dat een geluid atomair kan worden gereduceerd tot fysische deeltjes. In 1946 beschreef de Britse natuurkundige Dennis Gabor, Nobelprijswinnaar voor holografie, de kwantumbenadering van geluid en hoe het vanuit dit perspectief zou moeten worden beschouwd. Hij introduceerde de term Acoustical Quanta en stelde voor om kwantumfysische methoden toe te passen op een geluidssignaal. Dit kwantumconcept wordt toegepast op de dataruimte en abstracte datastructuren die worden geïnterpreteerd als deeltjes in een multidimensionale ruimte. De kunstenaar doet al vele jaren onderzoek naar ruimtelijke data in de computermuziek en de problematiek van multidimensionale representatie van data in een fysieke ruimte. In het kader van Studiotopia en in samenwerking met Prof. Hugo Thienpont en zijn team van onderzoekers bij B-PHOT Brussels Photonics aan de Vrije Univeristeit, kon Johansons het idee verder uitwerken en het dichter bij een praktische realisatie brengen in de vorm van een demonstrator in de gebouwen van B-PHOT. We streven ernaar akoestische kwanta te projecteren in een visuele omgeving door middel van cutting-edge fotonica. Een van de onderzoeksdoelstellingen van het project is het bereiken van coherentie en organische integratie van gegevens in akoestische en visuele domeinen. We onderzoeken manieren om intens licht te beheersen om visuele vormen in de ruimte te creëren door gebruik te maken van optische fenomenen zoals laser-geïnduceerde optische breakdown en supercontinuüm generatie.

Kom meer te weten over B-PHOT (Brussels Photonics Vrije Universiteit Brussel), Gluon’s wetenschappelijke partner in het STUDIOTOPIA Art&Science residentie programma.

Dit project is uitgevoerd in opdracht van GLUON in het kader van Studiotopia: Arts Meets Science in The Anthropocene (2019 - 2022), een initiatief dat wordt gefinancierd door het Creative Europe programma van de Europese Commissie .
Ondersteund door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (Imago Brussel) & Vlaams Gewest, Innovatieve Partnerprojecten

Beeld: Voldemars Johansons, Oscillations, 2018. Courtesy of the Artist