Gluon Art and research

Le Vrai Fake II

Lola Daels

Archief
 

In de vitrine van Gluon’s ArtSpace tonen we Le Vrai Fake II van Lola Daels. De installatie is een vervolg op, én een gevolg van een vroeger werk, Le Vrai Fake I (2019). Daarin stelt Daels het begrip authenticiteit aan de kaak, aan de hand van de reproductie van een steen die ze vond in de Hoge Atlas in Marokko. Gezien de geringe minerale waarde van het origineel en de zorgvuldig uitgevoerde kopieën, verloor de herkomst van de oorspronkelijke steen in toenemende mate aan relevantie. Le vrai, het ware, werd door zijn vervalsingen overschaduwd. De morele zijde van haar daad van ontheemding overpeinzend en na diepgravend onderzoek naar de politieke en geologische achtergrond van de oorspronkelijke habitat, besloot Daels de steen terug te brengen. Ze reproduceerde hem opnieuw, nu met klei, aarde en zaden. Met haar project, Le Vrai Fake II, wil ze het actuele probleem van woestijnvorming onder de aandacht brengen. Woestijnvorming is de uitbreiding of het ontstaan van woestijnen ten gevolge van klimaatverandering enerzijds en erosie door slecht landschapsbeheer anderzijds. Waterstress dreigt steeds meer dorpen onbewoonbaar te maken. Een van de technieken die worden aangewend om het land te behoeden voor uitdroging en woestijnlandschap te herstellen, is herbebossing. Tegen die achtergrond maakte Lola Daels haar sculpturale seedbombs* en stelt daarmee een gebaar van hoop en leven.

* Seedbombing is het integreren van vegetatie op het land met zgn. zaadbommen. De klei beschermt de zaden tegen de buitenwereld en biedt ze de nodige tijd en voedingsstoffen om te groeien in optimale omstandigheden. In haar installatie worden de zaadsculpturen gedragen door een irrigatiesysteem in keramiek. De sculpturen gaan in bloei zodra er water doorheen stroomt.

OVER

Lola Prima Donna Daels (°1990) woont en werkt in Brussel. Haar installaties zijn het resultaat van een proces van onderzoek, beproeving en reflectie en nemen de vorm en het medium aan die zich door de specifieke context aandienen. Tijdens residenties en reizen verzamelt Daels voorwerpen die ze gaandeweg nieuwe betekenislagen ontlokt. De vormelijke bijzonderheden en de ecologische en maatschappelijke inbedding van het object zijn daarbij cruciaal.

www.chepascollective.be

Dit werk werd gerealiseerd met de steun van Vlaanderen, EKWC workcentre (NL), Dupret Marcelle’s atelier de terre en GLUON

Tekst Sebastiaan Willemen
Foto Silvia Cappellari