Gluon education logo

Biotechnologie

Pop‑Ups
 
Focus
Virtuele realiteit // Draagbare technologie

Begrippen als genetische manipulatie en kunstmatige intelligentie komen steeds vaker voor in het nieuws. Het lijkt wel alsof we een beetje spelen met de krachten van de natuur. We kunnen nu niet alleen digitale dingen programmeren, maar zelfs levende organismen. Denk aan planten die licht geven in het donker! Maar wat als wetenschappers sommige mensen superintelligent maken en andere niet? Dit opent een heleboel vragen over ethiek en wat wel of niet mag.

Voor deze workshop is keuze uit volgende technologieën:

Virtual Reality

Stel je voor dat we bedreigde dieren zelf genetisch kunnen modificeren. Hoe zouden ze er dan uitzien en welke nieuwe kenmerken zouden we hen toekennen? Deze speculatieve verbeelding brengen we tot leven in een VR-applicatie.

Draagbare technologie

We gaan hands-on aan de slag met elektronische componenten om onze eigen draagbare cyborg-biotechnologie te ontwerpen en bouwen. Wat betekent het om “mens” te zijn in ons technologische tijdperk: droom of nachtmerrie?

Doelgroep
ASO / TSO / BSO / KSO2de-3de graad secundair onderwijs
Datum
Te bespreken
Locatie
Bij Gluon of op school
Duur
Een volledige dag, één lesuur of een combinatie van meerdere lesuren
Aantal studenten
Max. 20