- Focus
- Virtuele realiteit // Draagbare technologie
Begrippen als genetische manipulatie en kunstmatige intelligentie komen steeds vaker voor in het nieuws. Het lijkt wel alsof we een beetje spelen met de krachten van de natuur. We kunnen nu niet alleen digitale dingen programmeren, maar zelfs levende organismen. Denk aan planten die licht geven in het donker! Maar wat als wetenschappers sommige mensen superintelligent maken en andere niet? Dit opent een heleboel vragen over ethiek en wat wel of niet mag.
Voor deze workshop is keuze uit volgende technologieën:
Virtual Reality
Stel je voor dat we bedreigde dieren zelf genetisch kunnen modificeren. Hoe zouden ze er dan uitzien en welke nieuwe kenmerken zouden we hen toekennen? Deze speculatieve verbeelding brengen we tot leven in een VR-applicatie.
Draagbare technologie
We gaan hands-on aan de slag met elektronische componenten om onze eigen draagbare cyborg-biotechnologie te ontwerpen en bouwen. Wat betekent het om “mens” te zijn in ons technologische tijdperk: droom of nachtmerrie?
- Doelgroep
- ASO / TSO / BSO / KSO2de-3de graad secundair onderwijs
- Datum
- Te bespreken
- Locatie
- Bij Gluon of op school
- Duur
- Een volledige dag, één lesuur of een combinatie van meerdere lesuren
- Aantal studenten
- Max. 20